Online marketing versus contentmarketing
Wat valt er precies onder online marketing en wat onder contentmarketing? We voelen het min of meer aan. Maar hoe zit het precies? Dit model geeft je het overzicht: waar online marketing eindigt en contentmarketing begint.
“We zoeken een online marketeer met kennis van SEO.”
“Ben jij de contentmarketeer die onze conversie laat boosten?”
Zo maar twee zinnen die ik las in verschillende vacatures. Twee foute zinnen, want SEO hoort bij contentmarketing en conversie bij online marketing. Toch? Of ligt het genuanceerder?
Hoe groot is jouw bedrijf?
Wat welke marketeer precies doet, is afhankelijk van de grootte van het bedrijf. Neem een MKB-bedrijf. Zo’n bedrijf begint klein. De directeur doet alles, inclusief marketing. Maar dat wordt te veel. Dus neemt de directeur een marketeer in dienst. Die marketeer pakt alle marketing op: de site, de brochures, de e-mailings, de huisstijl, de events. Alles.
“Wat welke marketeer precies doet, is afhankelijk van de grootte van het bedrijf”
Dan wordt het wéér te veel. De marketeer vraag aan z’n directeur: “Ik wil er iemand bij, specifiek voor online”. De directeur stemt in. En dus komt er een online marketeer. Die wordt verantwoordelijk voor online: de website, Google Ads, e-mailings, blogs, social media, et cetera. Maar je raadt het al: het wordt wéér te veel. En dus zegt de online marketeer: “Ik wil er iemand bij, specifiek voor content”.
Wat mij betreft is dit de ‘chronologische’ volgorde:
- directeur
- marketeer
- online marketeer
- contentmarketeer
De digital marketeer
Die online marketeer en contentmarketeer vallen samen onder het kopje ‘digital marketeer’. Maar let op: niet altijd. Digital marketing is namelijk ook de Engelse benaming voor online marketing. Snap je het nog?
Ik ga me in deze blog overigens niet bezighouden met online marketing en contentmarketing versus e-mailmarketing, datamarketing en social-mediamarketing. Het is al nu al ingewikkeld genoeg. Laat staan dat ik uitleg wat het verschil is tussen een contentmarketeer, blogger, copywriter, storyteller en tekstschrijver. Dat laatste kun je overigens lezen in deze blog.
Content en online als broers
Goed, wat hoort bij online marketing en wat bij contentmarketing? Laat ik vooropstellen: daar is geen harde richtlijn voor. Veel online activiteiten kunnen beide marketeers prima oppakken. Online en contentmarketeers zijn inhoudelijk goed op de hoogte van elkaars werkzaamheden. Het zijn broers, met elk hun eigen kenmerken.
Geld versus tijd
We zien een duidelijk verschil als we kijken naar Google. Een contentmarketeer is in Google bezig met het stuwen van de organische resultaten: de ranking positie. Hiermee hoopt hij meer traffic naar de website te krijgen.
De online marketeer heeft hetzelfde doel: traffic naar de website krijgen. Maar de online marketeer kijkt breder naar de herkomst van de traffic. En hij houdt zich bezig met de vraag wat een sitebezoek, leidend naar een conversie, uiteindelijk mag kosten.
De termijn waarop beide marketeers zich focussen, is ook verschillend. De online marketeer houdt zich bezig met zowel de korte als de lange termijn. De contentmarketeer is vooral gericht op de lange termijn.
“Het verschil tussen de online marketeers en contentmarketeers is een verschil in focus”
De tweede laatste punten samengevat: het verschil tussen de online marketeers en contentmarketeers is een verschil in focus: geld versus tijd. Met alle armslagen van dien uiteraard.
Verschil in uitvoering
Als we binnen content en online marketing kijken naar het écht uitvoerende werk, dan is er minder nuance nodig.
Een uitvoerend online marketeer houdt zich bezig met het inregelen van Google Ads, display advertising, social advertising, affiliate-marketing en uiteraard de return on investment (ROI). Een uitvoerend contentmarketeer optimaliseert statische content, schrijft blogs, ontwikkelt contentkalenders en neemt eventueel de social posts voor zijn of haar rekening. De search enging ranking position (SERP) en click-through-rate (CTR) zijn voor hem of haar belangrijke indicatoren.
Het grijze gebied
En dan is er nog een heel groot grijs gebied met daarin website-optimalisatie, interaction design, conversie-optimalisatie, A/B-testen en e-mailmarketing. Corporate organisatie hebben hier hun eigen specialisten voor. Maar bij kleinere bedrijven worden deze activiteiten ‘gewoon’ neergelegd bij de content en online marketeer. Uiteraard kunnen zij besluiten deze expertises extern in te huren.
Geel en blauw
Tot slot nog een verschil in het type persoon. Een online marketeer is, buiten marketing, geïnteresseerd in cijfers, resultaten en data. Een online marketeer denkt analytisch. De contentmarketeer is, buiten marketing, juist bezig met communicatie, klantpsychologie en tekst. Een contentmarketeers denkt vooral creatief.