De voordelen en nadelen van SEO en SEA
De termen SEO en SEA lijken veel op elkaar, maar ze verschillen wel degelijk. SEO staat voor Search Engine Optimization terwijl we met SEA Search Engine Advertising bedoelen. Het grootste verschil is dat de resultaten via SEO zorgen voor een organische ranking in de zoekresultaten terwijl SEA resulteert in een betaalde positie in de zoekresultaten.
Stel een online casino zou SEO gebruiken, dan zou het zoekwoorden in de content van de website gebruiken zoals gokken, kansspelen, blackjack en roulette. Voor een SEA advertentie zou het casino op dezelfde zoekwoorden kunnen adverteren, maar vaak kiezen bedrijven voor specifieke zoektermen zoals gokken België of online blackjack België. Voor deze advertentie moeten bedrijven betalen, zo betalen ze doorgaans per klik op de advertentie.
De voordelen van SEO
Laten we allereerst de pluspunten van deze lange termijn strategie bespreken:
- Goedkoper in prijs. In principe is SEO gratis, aangezien u er geen dagbudget voor nodig heeft.
- Betere resultaten dankzij hoger doorklikratio. SEO heeft in de meeste gevallen een hoger doorklikratio dan SEA. Als een resultaat hebben bedrijven daarom meer conversies dankzij SEO.
- Beter voor de lange termijn. Als we aan de lange termijn denken is het beter om te investeren in SEO. In het geval dat u alleen SEA gebruikt en een advertentie stopzet, dan verdwijnt uw website direct uit de zoekresultaten. U bouwt dus geen langdurige resultaten op, zoals u dat met SEO wel kunt doen.
De nadelen van SEO
Uiteraard heeft SEO ook een aantal nadelen:
- Vereist meer kennis. Bij het toepassen van SEO heeft u meer kennis nodig dan SEA. U kunt een SEA strategie redelijk snel en gemakkelijk doorvoeren, maar bij SEO ligt dat een stuk ingewikkelder. Er zijn diverse elementen die onderdeel uitmaken van SEO zoals linkbuilding, content schrijven, meta titles, meta descriptions, en nog veel meer.
- Resultaten zijn niet direct zichtbaar. Aangezien de strategie bij SEO complexer is, duurt het langer voordat u resultaten ziet. Dit komt omdat de zoekmachine de content van uw website meerdere keren moet indexeren en vergelijken met andere content op het web. Daarna volgt een proces van graderen waarbij de zoekmachine bepaald op welke positie uw website geplaatst zal worden in de zoekresultaten.
De voordelen van SEA
Genoeg over SEO, laten we de voordelen van SEA bekijken:
- Direct resultaat. Een groot voordeel van SEA dat u direct de vruchten plukt van uw harde werk. Zodra de advertentie op ‘live’ wordt gezet zult u het kunnen vinden in de zoekresultaten. Vanaf dat moment kunnen bezoekers via de advertentie op uw website terecht komen.
- Een duidelijk budget opstellen. Bij een SEA strategie kunt u zelf een budget instellen. Op deze manier kunt u zelf bepalen hoeveel u per maand wilt uitgeven. Op deze manier heeft u duidelijk inzicht in uw kosten.
- Minder complex. Doordat SEA minder complex is, heeft u minder diepgaande kennis nodig over het onderwerp. Het kan voor bedrijven dus een gemakkelijker proces zijn om toe te passen dan SEO. Daarbij kan een advertentie redelijk snel gemaakt worden, waardoor u er niet veel tijd aan kwijt hoeft te zijn.
De nadelen van SEA
En we sluiten af met de minpunten van SEA:
- Kosten kunnen snel oplopen. Bij het gebruik van SEA stellen bedrijven doorgaans een dagbudget op, hierbij betaalt het bedrijf namelijk per klik op een advertentie. Zo kunnen de kosten aardig oplopen.
- Minder succesvol dan SEO. Vanwege diverse factoren zijn bezoekers minder geneigd om op een advertentie te klikken dan organische zoekresultaten.
- Alleen resultaat zolang de advertentie live is. Zodra u de advertentie offline gaat, zult u geen bezoekers meer trekken. Daarom stoppen de voordelen van SEA per direct wanneer u met de advertentie stopt.